F O L K H Ö G S K O L A

Vi musikelever på skolan har precis haft besök av några musikelever från Skurups folkhögskola. Jag tar ju studenten i vår, så det är absolut relevant för mig. Jag har funderat mycket på att läsa något musikrelaterat på folkhögskola direkt efter gymnasiet, men det finns mycket jag vill göra då. Flytta till London, vara Au Pair i Storbritannien alt USA, plugga på högskola, plugga engelska en termin i Brighton, eller folkhögskola. Om jag bestämmer mig för folkhögskola tillkommer det en massa andra alternativ där med - Vilken inriktning? Musikproduktion? Komposition? Sång? Rock?
 
På ett sätt vore folkhögskola en bra mjukstart, en tanke som både lugnar mig och gör mig uttråkad. Folkhögskolor har även en tendens att ligga i småbyar, vilket ni kanske förstår avskräcker mig, med tanke på mina andra alternativ. Jag vill till städer. För jag ska väl flytta efter studenten? Eller?
Något annat som både glädjer och skrämmer mig är den "flummiga" atmosfär som folkhögskolor är kända för. Å ena sidan är jag en estetisk, konstnärlig själ som gärna omringar mig med flummiga människor, men å andra sidan är jag en teoretisk människa som mer än gärna studerar. Mycket och länge. Ämnen som statistik, miljö, forskning och hållbar utveckling intresserar mig. Jag kräver stimulans i form av teoretisk, icke-musikrelaterad kunskap, och är rädd att folkhögskolor inte kan ge mig det... Kanske är jag fördomsfull.
 
Nu börjar jag glida in på ett annat ämne som jag tänkt skriva mer om senare: Den konstnärliga, musikern kontra den teoretiska pluggisen i mig, och hur det skapar problem när jag nu ska välja min framtid. Jag vill ju jobba med musik, men även utbilda mig inom något helt annat. Imorgon ska jag till Lunds Universitets mässa, får se om jag blir lite klokare på min framtid efter det!
 
 
 
Senare idag: Jisses Amalia-revyrep!

kommentarer

kommentar:

namn:
kom ihåg
e-mail: (ej offentlig)

url:

kommentar:

Trackback